Víz alatti rögbi

Hogyan válassz bringát közlekedni?

2014. május 12. - Kalaius86

Sok kerékpárosnak, aki ezt olvassa, már nincs szüksége tanácsra a tekintetben, hogy milyen bringát vegyen, megvan a maga jól bejáratott masinája. Vannak viszont, akik még csak most ismerkednek a kerékpáros közlekedéssel, és bár van otthon bringájuk, minek köszönhetően tudják, hogy öröm kerékpározni, de érzik azt is, hogy valami még nem az igazi, hiába az XTR/X0 szett, túl sok gond merülne fel, ha nap mint nap azzal kéne mindenhova menniük.

Nekik készült ez a poszt, hogy ne kelljen saját maguknak kitapasztalni, mi az, ami működik, mi az, ami nem.

Nyilván mindenki picit eltérő igényekkel rendelkezik, de az alapelvek szerintem ugyanazok.

A lényeg, hogy a kerékpárunk megbízható legyen, hiszen kevesen engedhetik meg maguknak, hogy elkéssenek a munkából, mert pl. lelazult a hajtókar. Nem csak műszaki dolgokra kell gondolni, a megbízhatóság része pl. az is, hogy a kerékpárunkat lehetőleg ne legyen kiemelt célpontja a tolvajoknak.

Ebből következik, hogy a városi kerékpár legyen egyszerű, és olcsó. Gondoljuk végig, mi az a minimum szint a funkciókban, amire mindenképpen szükségünk van, ezt nem érdemes meghaladni, mert csak annyit érünk el vele, hogy egyre hívogatóbbá tesszük a járgányunkat a tolvajok szemében, és ha egyszer lába kel (tökéletes biztonság pedig nincs), akkor lehetőség szerint ne több százezer forint érvágást jelentsen ez.

Ha az alábbi kérdésekre megadtuk a választ, nem feltétlen kerülünk közelebb az ideális bringa megtalálásához, mert a kínálat nem feltétlen fedi a keresletet, és hiába tudjuk, hogy milyen vázat szeretnénk, milyen méretben, milyen geometriával, funkciókkal, ha ilyet itthon egyszerűen nem lehet kapni. 

A geometria kérdése már csak azért is érdekes, mert 2, felszereltségre ugyanolyan kerékpár is adhat teljesen más élményt. Van, aki a sportos pozícióra esküszik, mélyen fekvő kormány, jó manőverezhetőség, stb. Mások ezzel szemben közlekedéskor inkább felegyenesedve tekernének, a teljesítmény rovására. Ezt is meg lehet érteni, többet lát az ember, ő maga is jobban látszik, és bár némileg lassabban tesszük meg utunkat így, a napi ingázás kényelmesebbé, sokszor méltóságteljesebbé is válik, arról nem is beszélve, milyen előnyökkel jár, ha az ember feje kiemelkedik az autók forgatagából. Szerencsére a kiegészítőkkel utólag is beállítható más pozíció a "pilótafülkében", ha elsőre nem sikerül az ideálisat megtalálni, sőt, bizonyos mértékig a rossz méretű váz választása is kompenzálható.

 

Ilyenek:

-nyereg emelése, a nyeregcsövön előre-hátra mozgatása.

-eltérő hosszú, hátrahajlású nyeregcső beépítése

-állítható kormányszár esetén a kormány körív mentén történő mozgatása

-menetes kormányszár esetén a kormány magasságának állítása

-A-HEAD-es kormányszár esetén alátétek variálása, villanyak vágása (a menetes kormányszárra ellentétben utólag már nem lehet emelni, erre figyeljünk!)

-kormányszár cseréje más szögre, hosszúságra

-kormány cseréje más formára, emelésre, szélességre

 

Watson-Cycles-Storm-King-Commuter-Bike.jpg

Ez pl. egy nagyon szép bringa, az országúti kormánynak megvan az az előnye, hogy több különböző fogást kínál, sportosat és kényelmeset. Cserébe a láncváltó több bosszúsággal jár, folyamatos karbantartás-igény, magas fenntartási-költségek, nadrág koszolása. A feltűnő szín vonzza a tolvajokat. 

 

 Mivel a geometria kérdéséről a végtelenségig lehetne értekezni, inkább egy nagyon hasznos guide linkjét adnám meg, illetve pár tipikus szempontot a közlekedéshez használt bringa választásához:

 - kell-e váltó a bringára?

Azaz, le kell-e küzdeni szintkülönbséget? Itt sokan szoktak téves következtetésre jutni. Szegeden, Békéscsabán, Kecskeméten, stb., ha tényleg főleg közlekedni kell a bringa, nyugodtan lehet egysebességes rendszert alkalmazni, még akkor is, ha évente párszor ugyanezt a bringát visszük a Balaton-felvidékre is a családi nyaralásra. Megfordítva, hiába nagyon menő az egysebességes bringa, ha naponta fel kell tekerned a KFKI-hoz Csillebércre, nem érdemes ezt erőltetned, különösen, ha nincs lehetőséged átöltözni, és business casual-ban kell terhelned a pedált. Amennyiben szükséged van a váltóra, a legegyszerűbb(en beszerezhető), legelterjedtebb, és legolcsóbb (rövid távon) megoldás a láncváltás. Egyben a legrosszabb is. Persze, az agyváltókról is lehet rosszat mondani, nehezek, nem szeretik a terhelés alatti váltást és főleg drágák, de hosszú távon megtérülő befektetést jelentenek, kényelemben és pénzben egyaránt. Ugyanez a csúcs rendszerekről, mint a Rohloff és a Pinion már nem mondhatók el, de a prémium minőséget az élet minden területén ilyen felárral kell megfizetni. 

E téren ajánlom ezt a meglepően alapos blogbejegyzést, hasznosabb irományt a mai napig nem olvastam e téren:

"Miért lett agyváltós, bordásszíjas trekking kerékpárom?"

 - kell-e valamit hordoznod magaddal?

Ha igen, erősen ajánlom a csomagtartós bringákat, kosárral, vagy kerékpáros táskával. Nem érdemes a hátizsák alatt izzadni, ha nem muszáj.

Egy “80 liter nagyságrendű” hétvégi nagybevásárlás gond nélkül intézhető bringával.

 - milyen helyeken kell lezárnod a kerékpárod?

Minél kitettebb egy bringa, annál nagyobb eséllyel kötik el, annál többet kell zárakra fordítanod, illetve figyelned arra, hogy ne legyen kívánatos példány. Egyrészt legyen olcsó. Másrészt nézzen ki olcsónak. Ha rájössz, hogy a praktikum fontosabb, mint az esztétikum, fogsz egy kanna fekete festéket, és lefújod  a szép, színes bringát. Persze, ügyelve arra, hogy minél rondább legyen az eredmény… Aztán teleszórod fényvisszaverő matricákkal, az amúgy is hasznos. Lehet, hogy kétszer, háromszor többet ér, mint a tárolóban mellé kötött Merida, mégis azt fogják elvinni, mert az ugye szép, színes, eladható.

 - gyakran kell sötétben tekerned?

Ha igen, szerintem felejtsd el a kormányra rögzíthető bóvli lámpákat. Az egyik lehetőség az agydinamó. Sokan ezt eleve elvetik, mert felrémlik bennük a régi libakergetők köpeny által hajtott, a bringát bosszantóan lassító dinamója. Egy agydinamó viszont észrevehetetlen hajtás közben, és roppant kényelmes megoldást jelent. Az első lámpájuk általában halogén, ami épp eleg A másik, amit ajánlanék, az a sisakra fixen felerősített, “think taiwan” fejlámpa. Nem lopják le, mert nem felejted a biciklin, és az egyik legegyszerűbb megoldás, főleg, ha a bukósisakra rögzíted, így nem szorítja a fejedet. Bukósisak van rajtad, igaz...? Ha valaki számára nem egyértelmű: akár a kormányra, akár a sisakra teszed ezeket az erős fényű lámpákat, úgy kell beállítani őket, hogy magad elé világítsanak, az útra, hogy ne vakítsd el a többi közlekedőt. Ha tipikus áruházi világítást használnál, mert ezen felsoroltak egyike sem szimpatikus, úgy olyan lámpát válassz, amit gyorsan és könnyen tudsz fel- és levenni, hogy ne lopják le őket, míg köztéren le van zárva a bringa. Persze, ennek is van hátránya, hogy folyamatosan figyelnünk kell arra, hol van épp a lámpánk, ne hagyjuk otthon, de a gépen se. E téren a legjobbak a fixiken rohamosan terjedő gumis rögzítésű lámpák, cserébe kritikán aluli a fényerejük. Érdemes figyelni a láthatóságra olyan apróságokkal, mint a fényvisszaverő csíkkal ellátott külső  vagy a bringára ragasztott, fényvisszaverő fólia. Nem kell túlzásokba esik, pár ezer forintból már megoldható az, hogy minden irányból jól láthatóak legyünk egy autós számára, kukásmellény és karácsonyi Coca-Colás kamionra dekorált bringa nélkül is.  

 - télen/csapadékos időben fogod-e használni a bringát?

 Ha igazán eltökélt vagy, fuss neki nyugodtan. Hamar rájössz, hogy az év 365 napjából 355 tökéletesen alkalmas a bringázásra, és a maradék 10 nap is csak arról van szó, hogy épp várnod kellene, amíg eláll a felhőszakadás. Na jó, 1-2 nap a tükörjég eltántoríthat hosszabb időre is. Ilyenkor nem ciki, ha előkerül az autó, vagy a BKV jegy. A többi nap minden a megfelelő ruházat kérdése. Ezekkel az egyik probléma a költségszint, főleg, ha azért (is) tekersz, hogy megspórold a benzint. A másik probléma a következő kérdés, azaz, hogy nem lehet mindenhova kerékpáros ruhában menni.

-milyen ruhában kell tekerned?

Érdekes módon több mindent befolyásol az, hogy van-e lehetőséged átöltözni a munkahelyeden, vagy nem teheted meg, hogy nem business casualban szállsz fel reggel a bringára… Ha nem akarod kukázni a szövetnadrágodat amiatt, mert nagy olajos pacák vannak az alján egy fekete félkört alkotva, és nem is érzed úgy, hogy a nadrág feltűrése alternatívát jelentene, különösen télen, csak az egysebességes illetve agyváltós gép burkolattal ellátott hajtásrendszere jelent számodra megoldást. Megfontolandó az is, hogy míg a kerékpáros nadrágok extra komfortot nyújtanak, az utcai nadrágok, azon túl, hogy a varrásuk kényelmetlen helyekre esik általában, extra gyorsan elhasználódnak, mivel kikopnak a nyergen. Hasonló kérdést jelent a pedál-cipő kapcsolat. Szerencsés az, aki megteheti, hogy SPD pedált taposson ingázás közben. Ha az ember nem öltönyös munkahelyre igyekszik, nézelődhet a neten olyan SPD-s cipők után is, amik elfogadhatóan néznek ki hétköznapi környezetben. Az igazán jó darabok ára ugyan elég borsos, de néha az áruházak olcsón hirdetnek vállalható, nem túl sportos cipőket is.SPD-s cipő megléte mellett is érdemes féloldalas pedált feltenni, így az sem jelent problémát, ha valamilyen alkalommal mégis kötött az, hogy milyen cipőt kell felvennünk. További kérdések is felmerülnek a ruházattal kapcsolatban. Az esőre érdemes lehet felkészülnünk, ha az időjósok ilyennel riogatnak, érdemes apróra elcsomagolható esőruhát eltennük, de szerencsés módon szerintem ritka az, hogy az ember ténylegesen kellemetlen mértékű csapadékban tekerne, egyszerűen nem csapadékos annyira az időjárásunk. Utcai öltözékben azonban nehéz télen és/vagy gyorsan, hosszan hajtani. A menetszéltől ugyanis szigetelnünk kell magunkat, hogy ne fagyjunk át, de ha túl jól sikerül a szigetelés, akkor befülledünk alatta, és az okozza a megfázást, főleg, ha mondjuk hegyre mászunk fel épp. Ilyen körülmények között technikai ruházatra van már szükségünk, persze, ha nincsenek szintkülönbségek, és a kis tempó is megfelelő, azért akár télen is lehetséges különösebb hozzáöltözés nélkül megoldani a kerékpározást. Talán ide, a kiegészítőkhöz tartozik a lakatolás kérdése, annak ellenére, hogy hosszú távon alapvető fontosságú dologról van szó. Még a legolcsóbb kerékpár esetén is el kell felejteni a csak jelképes biztonságot nyújtó sodronyt tartalmazó lakatokat, egy kulcs elvesztésekor késsel és csipőfogóval sikerült 10 perc alatt elvágni egyet.Így csak az egyszerűbb enyvesekől van védve a bringánk, ha a zár maga egyszerű, egy amúgy erős U-lakatot is kinyit egy ügyesebb lockpicker. Megint csak az ésszerű kompromisszumot kell keresnünk.

 Szóval szempont akad bőven a kerékpár választásánál, építésénél. Ráadásul minél közelebb kerülünk a tökéletes megoldáshoz, annál komplikáltabbá válik a kerékpár, ami nem csupán csökkenti a megbízhatóságát, de növeli az értékét a tolvajok szemében.

 Szívem szerint egy ilyen bringával közlekednék:

-alu váz, szíjhajtás, pinion vázváltó, sárvédők, csomagtartó, headshock, Avid BB7, agydinamó. Csak épp félnék egy ilyen gépet lezárni bárhol. Ezen a ponton jön a racionalizálás, mi fér bele egy számomra elfogadható értékhatárba, amit még merek veszélyeztetni, és szükségesnek tartom ahhoz, hogy zökkentőmentesen tudjak közlekedni a bringával nap, mint nap.

Az alu váz e tekintetben nem annyira fontos, bár az acélt elkerülhetetlenül megeszi a tél és a vele járó sózás, azért még a legrosszabb körülmények között sem egyik napról a másikra történik ez. A 9 és 9+ láncváltós rendszereken gyorsan kopó lánc és fogaskerekek okozta ugró hajtás már annál csúnyább meglepetéseket tud okozni, gondolok akár olyasmire, mint egy gyors reakciót kívánó közlekedési helyzetben megugró, leeső lánc. Tehát SS rendszer, kivéve, ha mászni kell, akkor agyváltó. Az alföldi folyók hídjain áttekerés nem igényel agyváltót. Sárvédő kell, különben eső után megállna a közlekedés :) Csomagtartó is kell, meglepő, de egy kisebb háztartás heti nagybevásárlása is megoldható egy megfelelően málházott bringával. Tipp: a két oldalt lelógó, amúgy sajnos könnyen levehető bringatáskák fölé kötegelővel kell egy szép “kosarat” rögzíteni, így kint lehet hagyni a táskákat a bringán folyamatosan, egy táskát elég bedobni a kosárba, ha pedig tárhely kell, ott van kb. 20L+20L+40L hely, és még mindig felvehetünk hátizsákot!

A tárcsafék és a dinamó valójában nem szükséges, de ajánlanám.

Persze minden szentnek maga felé hajlik a keze, történetesen ehhez hasonló bringám van, de ez a gép évek tapasztalata alapján lett kialakítva, szóval érdemes lehet megfontolni bizonyos tanácsokat. Ez nem zárja ki persze, hogy más körülmények között, más célokra valaki tökéletesen megtalálja a maga számítását egy fixivel, montival, vagy épp egy összehajtható, tömegközlekedési eszközön szállítható bringával. A lényeg, hogy a jó idő megérkeztével minél többen tapasztalhassák meg, milyen szabadságot nyújt a kerékpárral közlekedés, hátha minél többen nyeregben maradnak télre, de legalább a következő tavaszra is.




Tout-Terrain-Amber-Road-commuter-bike-Gates-Alfine.jpg

Egy ilyen, vagy ehhez hasonló cél-specifikus bringát minden bringás ingázónak ki kellene próbálnia egyszer. Gyanítom, másnap senki sem sietne visszaülni még a legdrágább monti nyergébe sem. 

 

old-bicycle-mechanical-brake-calipers01.jpg

Bizonyos igényekre egy ilyen csataló is elegendő lehet. Az biztos, hogy nem kevésbé stílusos a megjelenése. 

Rixe.jpg

Ez a saját bringám. Persze, ez sem tökéletes, jobban örülnék egy hagyományos kormánycsapágynak és merevvillának, amire lehet tárcsaféket rögzíteni, no meg egy hosszabb, negatív stucninak, de ennyi mindent túl sok lenne cserélni, inkább megbékéltem azzal, ami van. 14 év hobbikerékpározás után volt szerencsém kipróbálni, milyen hasznos dolog a kitámasztó. A nyereg, bár filléres darab, olyan kényelmes számomra, hogy bringáról bringára költözik. A kosár kötegelős rögzítése rögzíti az U-lakatot tartó táskákat is, egyébként a tépőzárakkal túl könnyű lenne őket elkötni. A gépen nincs gyorszár. A felemás pedál mindig a taposó felével áll felfelé a kötés súlyának köszönhetően, ez gondolom, nem tudatos tervezés eredménye, de előny. Ügyesebbeknek ajánlom a halogén izzók átépítését ledes nagy fényerejű lámpává, illetve féklámpa barkácsolását

Aki idáig eljutott az olvasásban, esetleg elgondolkodott azon, mi köze van ennek a víz alatti rögbihez. Szinte semmi, a személyemen kívül :) Ez a blog azonban nem csak egy sportág, vagy egy egyesület blogja, de személyes is egyben, és mivel összegyűlt némi saját jegyzet, illetve tapasztalat a témában, megosztásra érdemesnek találtam ezeket. Remélem, akadt, akinek segíthettem.  

 

Még valami. A sisak. Mert sok helyen olvasni, hogy ciki, és milyen szemétség, hogy ilyet kell(ene) hordani. Pont a posztolás után láttam a blog.hu-n. 

Szerintem a sisak viselése független az utcai ruha/bringás ruha kérdésétől, kell, és kész, nem véletlen kötelező a robogósoknak is. Nem viselni és erre buzdítani másokat is annyira értelmes dolog, mint amellett kampányolni, hogy az autóban ne kössük be magunkat. 

És még valami... Nem számítottam rá, hogy ekkora figyelmet kap a poszt, így viszont érkezett több hozzászólás itt is, és a CM.hu-n is, ebből az egyik kifejezetten tetszett. Eredetileg, mint írtam, el akartam kerülni a téma végtelenre dagasztását, a méretezés és geo kérdését, valamint a tényleges vásárlási tanácsokat, úgysmint beszerzési források, stb. de ha már valaki ilyen szépen összeszedett ennyi mindent, beidézném, még, ha nem is mindenben értek egyet vele.

Amit ebből kiemelnék, az az, hogy a magyar boltokban rendkívül szegényes a használható "commuter" bringák kínálata, legjobb esetben trekking kerékpárt akarnak ilyenkor az érdeklődőre rásózni, rosszabb esetben montit vagy országútit.

Ár/érték arányt vagy akár minőséget tekintve is jobban jár az, aki egyrészt beletesz a keresésbe némi időt, energiát, másrészt nem idegenkedik használt bringa vásárlásától, már csak azért is, mert mára sajnos valamiért kikopott az ún. túragépek/vázak típusa, melyek tökéletes alapot nyújtanak városi/közlekedős bringa építéséhez.

 

A magyar boltokban nem ritkasag, hogy a kinalatuk hatarozza meg, hogy mit tartanak jonak.

A legtobb kerekparbolt szivbaj nelkul elad neked parezer forinert olyan lakatot, amelyet egy par ezer forinert barhol kaphato szerszammal 15 masodperc alatt el lehet vagni.

Javaslom, hogy az interneten talalhato fenykepeken tanulmanyozd a jol bevalt szokasokat, megoldasokat. Legyen az kerekpar, alkatresz, kiegeszitok, ruhazat.

A kerekparokat hasznalatuk alapjan 5-10 kategoriaba soroljak, ezek mas ulespozicioval, erofeszitessel, alkalmankent idobeni hasznalhatosaggal (max fel ora - napokon at 5-10 oran keresztul) rendelkeznek

Az emberi kerekparos egyedfejlodes ketiranyu: viszonylag fuggoleges ulespoziciobol a gyakorlat mertekevel parhuzamosan sportos, fekvo iranyba, illetve idosebbeknel ismet a fuggoleges irany, ha az egeszseguk nem engedi a sportos testpoziciot. (Franciaorszagban 90 eves emberek orszaguti kerekparon: nem csodaszamba meno esemeny.) Es vannak olyanok, akik az adott divatra kattannak ra: szingok - amelyek jellemzoen ket fek hijan eleve nem engedelyezettek kozuti forgalomban, de hat a divat... Vagy "csak" par kilometert kozlekednek naponta A-B-C kozott: Hollandia, Dania: nezz kepeket, videoakt az adott fajtaju kerekparozasrol.

Legyenek ketsegeid, ha pl. a varosi bringakon agydinamot talalsz az uj kinti gepek 90-95%-an, a bolti elado pedig egy akkumulatoros, kormanyra kattintando lampat akar neked eladni, mint funkcionalisan a legjobb megoldas.

Ne hidd el, hogy az uj bringa a (az egyetlen) jo bringa. Harmadaron funkcionalitasaban kifogastalan megoldasokat lehet gyakran talalni.

A Decathlonban kaphato dragabbik U lakat a Magyarorszagon kaphato lakatok kozul a legolcsobb a nemzetkozileg elismert legmagasabb biztonsagi besorolasu kategoriak lakatai kozott. Mielottegy lakatot megvennel, ellenorizd a Youtube-on, hogy az adott lakat/zar feltoreserol van-e "oktato", bemutato video. Ha igen keruld - az ar nem minden 6000-7000 forint felett sem.

A sarvedo, ha nem majdnem a foldig er le egy lelogo gumi altal, a cipod kornyeket esoben nem fogja vedeni. Vagy vegyel kamaslit.

A szemelyes igenyeid, elkepzelesed jobban fogja befolyasolni a valasztasod, mint gondolnad.

Magyarorszagon jellemoen sportkerekparokat akarnak a hivatasforgalmi kozlekedokre is rasozni.

Magyarorszagon gyakran itt gyartott es mashol el nem adott kerekparokat, maradek alkatreszeket akarnak eladni.

Rendkivul fontos, hogy a kerekparnak ugyanugy van merete, mint a cipodnek. Kisebb kerekpart bizonyos megoldasokkal lehet "nagyitani" - hosszabb nyeregcso stb. Forditva nem. De, ahogyan a ciponel, legalabb annyira nem idealis egy ket-harom szammal eltero meret. 185 centi felettieknek ritka a megfelelo meretu vaz alacsony arkategoriaban - vagy inkabb semennyi. Nekik hasznalt kerekpar, kulfoldi beszerzes, kulfoldi vaz beszerzerzes, itthon osszeszereles - vagy, ha lehet nyereg- es kormanycso nyujtas lehet megoldas.

Ha lehetoseged van ra, olyan emberrel beszelgess, aki nem erdekelt, hogy eladjon, az sem baj, ha van egy bringaja, amivel kenyelmesen le tud kerekezni egy nap 50-100 kilometert.

Legy tisztaban a kerekpar kotelezo felszerelesevel es a KRESZ-szel is. Ne hidd el, amit az ujsagok, portalok irnak, ha nem ellenorizted a KRESZ-ben. Ekes pelda: lehet-e kerekparozni a jardan? Ha igen, kiknek, milyen feltetelek kozott? Lehet-e egyiranyu utcaban szembe kerekparral kozlekedni. Kerekparos korokben meglehetosen sok a szajhgyomany alapjan terjedo informacio - es tevedes. Nem egy orongosseg a KRESZ: keress ra, es benne arra, hogy "kerekpar".

A gyalogossal utkozes, az ott megengedett 20km/ora sebessegnek sulyos, akar maradando seruleseket okozhat mindket felnek. Ezert legy ovatos veluk is, ha nem latod a szemuket, barmire kepesek - szabalytol fuggetlenul. Ez igaz leendo fajtarsaid egy szuk korere is. Tarts egymeteres tavolsagot a jobbra toled parkolo autoktol, mert egyszer rad fogjak nyitni az ajtot.

Egy auto veszelyesebb kozelsegben szokott kerkparost kerulni, mint elozni. Azaz, ha szorosan (ezt mar nem irja elo a KRESZ!) az ut szelen mesz, joval kozelebb megy el egyik-masik, mintha beljebb haladnal, es ezert eloznie kell. Lehet, hogy morog miatta, viszont elozo auto nem szokott kerekparost elsodorni.

Mindig szamits arra, hogy nem csak autok, hanem buszok is mehetnek el melletted - ha buszsav van es egyel beljebbi savban haladsz, a savelvalaszto felfestes kozeleben, megeshet, hogy a kormanyodtol 20 centire egy 2,5 meter magas busz fog a sajat savjaban elhaladni: menj beljebb.

A bejegyzés trackback címe:

http://uw-rugby.blog.hu/api/trackback/id/tr516153874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

zsírdisznó 2014.05.12. 23:18:05

Hirtelen osszevisszasagban:

A magyar boltokban nem ritkasag, hogy a kinalatuk hatarozza meg, hogy mit tartanak jonak.

A legtobb kerekparbolt szivbaj nelkul elad neked parezer forinert olyan lakatot, amelyet egy par ezer forinert barhol kaphato szerszammal 15 masodperc alatt el lehet vagni.

Javaslom, hogy az interneten talalhato fenykepeken tanulmanyozd a jol bevalt szokasokat, megoldasokat. Legyen az kerekpar, alkatresz, kiegeszitok, ruhazat.

A kerekparokat hasznalatuk alapjan 5-10 kategoriaba soroljak, ezek mas ulespozicioval, erofeszitessel, alkalmankent idobeni hasznalhatosaggal (max fel ora - napokon at 5-10 oran keresztul) rendelkeznek

Az emberi kerekparos egyedfejlodes ketiranyu: viszonylag fuggoleges ulespoziciobol a gyakorlat mertekevel parhuzamosan sportos, fekvo iranyba, illetve idosebbeknel ismet a fuggoleges irany, ha az egeszseguk nem engedi a sportos testpoziciot. (Franciaorszagban 90 eves emberek orszaguti kerekparon: nem csodaszamba meno esemeny.) Es vannak olyanok, akik az adott divatra kattannak ra: szingok - amelyek jellemzoen ket fek hijan eleve nem engedelyezettek kozuti forgalomban, de hat a divat... Vagy "csak" par kilometert kozlekednek naponta A-B-C kozott: Hollandia, Dania: nezz kepeket, videoakt az adott fajtaju kerekparozasrol.

Legyenek ketsegeid, ha pl. a varosi bringakon agydinamot talalsz az uj kinti gepek 90-95%-an, a bolti elado pedig egy akkumulatoros, kormanyra kattintando lampat akar neked eladni, mint funkcionalisan a legjobb megoldas.

Ne hidd el, hogy az uj bringa a (az egyetlen) jo bringa. Harmadaron funkcionalitasaban kifogastalan megoldasokat lehet gyakran talalni.

A Decathlonban kaphato dragabbik U lakat a Magyarorszagon kaphato lakatok kozul a legolcsobb a nemzetkozileg elismert legmagasabb biztonsagi besorolasu kategoriak lakatai kozott. Mielottegy lakatot megvennel, ellenorizd a Youtube-on, hogy az adott lakat/zar feltoreserol van-e "oktato", bemutato video. Ha igen keruld - az ar nem minden 6000-7000 forint felett sem.

A sarvedo, ha nem majdnem a foldig er le egy lelogo gumi altal, a cipod kornyeket esoben nem fogja vedeni. Vagy vegyel kamaslit.

A szemelyes igenyeid, elkepzelesed jobban fogja befolyasolni a valasztasod, mint gondolnad.

Magyarorszagon jellemoen sportkerekparokat akarnak a hivatasforgalmi kozlekedokre is rasozni.

Magyarorszagon gyakran itt gyartott es mashol el nem adott kerekparokat, maradek alkatreszeket akarnak eladni.

Rendkivul fontos, hogy a kerekparnak ugyanugy van merete, mint a cipodnek. Kisebb kerekpart bizonyos megoldasokkal lehet "nagyitani" - hosszabb nyeregcso stb. Forditva nem. De, ahogyan a ciponel, legalabb annyira nem idealis egy ket-harom szammal eltero meret. 185 centi felettieknek ritka a megfelelo meretu vaz alacsony arkategoriaban - vagy inkabb semennyi. Nekik hasznalt kerekpar, kulfoldi beszerzes, kulfoldi vaz beszerzerzes, itthon osszeszereles - vagy, ha lehet nyereg- es kormanycso nyujtas lehet megoldas.

Ha lehetoseged van ra, olyan emberrel beszelgess, aki nem erdekelt, hogy eladjon, az sem baj, ha van egy bringaja, amivel kenyelmesen le tud kerekezni egy nap 50-100 kilometert.

Legy tisztaban a kerekpar kotelezo felszerelesevel es a KRESZ-szel is. Ne hidd el, amit az ujsagok, portalok irnak, ha nem ellenorizted a KRESZ-ben. Ekes pelda: lehet-e kerekparozni a jardan? Ha igen, kiknek, milyen feltetelek kozott? Lehet-e egyiranyu utcaban szembe kerekparral kozlekedni. Kerekparos korokben meglehetosen sok a szajhgyomany alapjan terjedo informacio - es tevedes. Nem egy orongosseg a KRESZ: keress ra, es benne arra, hogy "kerekpar".

A gyalogossal utkozes, az ott megengedett 20km/ora sebessegnek sulyos, akar maradando seruleseket okozhat mindket felnek. Ezert legy ovatos veluk is, ha nem latod a szemuket, barmire kepesek - szabalytol fuggetlenul. Ez igaz leendo fajtarsaid egy szuk korere is. Tarts egymeteres tavolsagot a jobbra toled parkolo autoktol, mert egyszer rad fogjak nyitni az ajtot.

Egy auto veszelyesebb kozelsegben szokott kerkparost kerulni, mint elozni. Azaz, ha szorosan (ezt mar nem irja elo a KRESZ!) az ut szelen mesz, joval kozelebb megy el egyik-masik, mintha beljebb haladnal, es ezert eloznie kell. Lehet, hogy morog miatta, viszont elozo auto nem szokott kerekparost elsodorni.

Mindig szamits arra, hogy nem csak autok, hanem buszok is mehetnek el melletted - ha buszsav van es egyel beljebbi savban haladsz, a savelvalaszto felfestes kozeleben, megeshet, hogy a kormanyodtol 20 centire egy 2,5 meter magas busz fog a sajat savjaban elhaladni: menj beljebb.

conchita wurst 2014.05.12. 23:52:16

Mennyi az annyi?

Mennyi egy bringa, ami megéri az unokámat?

OkoskaTo:rp 2014.05.13. 00:48:45

A csomagtartó ellen és a hátizsák mellett voksolnék, amennyiben az ember laptopot kénytelen hurcolni. Egy budapesti csomagtartós fuvar után már csak bébicsörgőnek lenne jó a laptop.

Lámpa: Szívem szerint betiltanám a dinamót, legyen az görgős vagy agy. Egyszerű az oka: alacsony sebességnél, netán állóhelyzetben láthatatlanná válik a bringás.

Ne feledjük el a bringa típusa mellett az abroncs/gumik megválasztását sem. Egy city crossra felmegy a 28-as országúti és a 42-es traktorgumi is. Az előbbi jóval gyorsabb, utóbbival hátszélben is tekerni kell. De az első "felületi úthiba" után lehet centírozni, küllőt, felnit cserélni, ha nem volt elég ballonos a gumi.

@Lángharcos: Jobb, mint az eredeti. :)

yanick 2014.05.13. 08:17:05

Nagyon jó kis cikk, sajnálom, hogy a sisak kérdése csak a végére maradt. Az egyik ismerősom életét (igen, az életét) mentette meg a rajta lévő sisak. Megúszta a bukást egy válltöréssel, a sisak szétment, de a feje egyben maradt. Szerintem sokkal komolyabb kampányt kellene kifejteni a sisakviselés érdekében. Bármilyen gyártmány, bármilyen minőség jobb a semminél!
És a méret! Egy jó bringán kényelmesen érzed magad, jó tekerni, rád van szabva. Az ülés emelése, a kormány állítgatása fontos, de nem biztos, hogy kényelmes megoldást ad. Érdemes szakembertől bringát venni, aki nem csak tudja, hogy mit ad el, hanem NEKED adja el, úgy, olyannak, ami hosszútávon jó lesz számodra.
Sok esetben érdemes a nyugatról behozott használt bringák között keresgélni. Nagyszerű darabokra akadhatunk, és egy kis felújítással sok évig használni is tudjuk még.

Mészáros Laci 2014.05.13. 08:19:44

Nuvinci váltóról tudsz mondani valami jót / rosszat?

Kalaius86 · http://uw-rugby.blog.hu/ 2014.05.13. 08:21:56

@zsírdisznó: Köszi a hozzászólást, igazán hasznos és tartalmas darab, ha már így összeszetted, beemelném a posztba, ne maradjon le róla más sem. Ha valamiért ezt ellenzed, szólj, és kitörlöm.

fda 2014.05.13. 08:36:53

@OkoskaTo:rp: "betiltanám a dinamót, legyen az görgős vagy agy. Egyszerű az oka: alacsony sebességnél, netán állóhelyzetben láthatatlanná válik a bringás."

Láttál már ÚJ dinamós bringát? Mindnek van saját pici akkuja, így ha megállsz, pár percig világít.

Épp a múlt héten figyeltem a franciáknál, nagyon sok bringa agydinamós, és ezek LED lámpái éjjel-nappal fényesen világítanak. (A kölcsönzősöket figyeltem, nincs is rajtuk kapcsoló, ha tekersz, világít) Nagyon jó ötlet, egy-egy nagy fa árnyékában erős napsütéses időben, hasonlóan, ahogy az autókon is ég nappal a lámpa.

Kalaius86 · http://uw-rugby.blog.hu/ 2014.05.13. 10:02:39

@fda: A saját bringám is ilyen, folyamatosan megy a világítás menet közben, és megállás után még vagy 5 percig, kondenzátorról.

@Mészáros Laci: Nem tudok többet, mint amit a prospektusokból ki lehet olvasni. Nem hiszem, hogy ilyen drága és nehéz rendszer elterjedne. Ha már spéci váltás, akkor a Pinion mellett döntenék, mert a monoblokknál tartja a súlyt (és nem lesz belőle forgatott tömeg), széles az áttétel-tartománya, kellően sok fokozattal, és hosszú az élettartama (elvileg).

qper 2014.05.13. 10:10:34

Én télen-nyáron bringával megyek a munkába, két vidéki kisváros között. A sárvédőmre elvágott PET-palackot erősítettem gyorskötözővel, így a cipő + középrész védett. Télen SPD le, sima taposó fel, valamint picivel lentebb engedem a nyerget,hogy hamarabb letehessem a lábam, ha megcsúszom - lehet, másnak nem fontos, de nekem biztonságosabb:)

alfredaurel 2014.05.13. 11:44:45

En Hollandiaban tekerek, es a legtobb (varosi) bicikli igy van kialakitva. eleve a boltban mar, lampaval, sarhanyoval, csomagtartoval, csengovel, kitamasztoval, megfelelo fenyvisszaverovel adjak el, tehat praktikus es egybol kozlekedesre alkalmas, rendor nem tud belekotni.

Agyvalto, agyfek, agydinamo (ahogy mar emlitettek, megallas utan is vilagit, illetve van rajta auto funkcio, sotetben kezd el mukodni) a jellemzo,a lanc es fogaskerekek teljesen be vannak burkolva, szoval nincs olyan alkatresz nagyon ami a koszolodik, eltomodik.

Lakat az mindig patko, esetleg egy patkoba csatolhato kieegeszito lanc.

A hatranya hogy eleg nehez a bicikli, de itt tulajdonkeppen csak sik terep van. En mindenestre nagyon szeretem, mert vegletekig praktikus ingazasra, illetve rovidebb turazasokhoz is ezt hasznalom.

Mészáros Laci 2014.05.13. 11:51:04

@Kalaius86:

Azért kérdeztem, mert kipróbáltam egy ilyen bringát, tavaly ősszel, sajnos csak pár száz métert volt alkalmam tekerni. Meglepően kellemes és egyszerű volt a váltás. Álló helyzetben persze a tartománynak csak kb harmadát tudta, akkor megfeszült, de menet közben simán és gyorsan. A kicsi narancssárga szilikongumi indikátor is tetszett.

Szóval a bonyolultan kezelhető váltóktól (joggal) ódzkodó hölgyek számára ideális választás lehetne - csak a tartósságáról, karbantartásigényéről nem tudok, és abban a két percben az sem derült ki számomra, hogy mekkora a vesztesége (mennyire "nehéz" tekerni).

A tartóssága miatt

Bal3 · http://szamitogeporvos.wordpress.com/ 2014.05.14. 09:12:30

Áve!

Köszönjük a méltatást, a Corollablog szerzői! Mikulás és Bal3

(E téren ajánlom ezt a meglepően alapos blogbejegyzést, hasznosabb irományt a mai napig nem olvastam e téren: "Miért lett agyváltós, bordásszíjas trekking kerékpárom?")

ccvv 2014.05.14. 20:08:50

Végre egy rendesen összeszedett gondolatmenet - különösen Zsírdisznóval kiegészítve. Egy fontos szempont kimaradt. A tulajdonképpeni árak. Engedelmetekkel megpróbálom ebből a szempontból kiegészíteni a blogot. Természetesen nincs nálam a bölcsek köve. Engedtessék meg a tévedés joga, javitsatok bátran. Tehát:

Belépő szint:
Negyvenezerig.
Ebben a kategóriában csak a lúzerek vesznek bringát (újonnan), illetve profik (használtan). Láttam olyan teszkógazdaságos bringát, aminek a két agya is műanyagból(!) volt, két-két fémtárcsával a küllőknek. Nem részletezem, a bringának MINDENE hitvány volt. Másik példa: egy szezont használt, gyakorlatilag új Merida bicót vettem nemrég harmincért.

Középolcsó:
Negyven-nyolcvan.(Inkább hatvan-száz.)
Ilyen kategóriában akkor érdemes venni, ha már tudjuk, milyet szeretnénk, mennyit akarunk bringázni (nem túl sokat) és nem akarunk túlságosan érteni az egész cirkuszhoz. Megvenni, a bringaboltban beallíttatni, néha ráülni. Nem rossz az.

Középár:
Száz-kétszáz.
Ha már tudjuk, milyen bringát akarunk és tudjuk, hogy használni is fogjuk. Nem vágyunk rá, hogy sokat használjuk, hanem TUDJUK.

Felső kategória:
Kétszáz, plusz.
Mélyvíz, csak úszóknak!
Le lehet állni velem vitatkozni, hogy egy kétszázezres gép mennyire hitvány egy négyszázas nyergéből, az meg egy nyolcszázastól nézve, de nem érdemes. Akiknek ez a blog szól, érjek be annyival, hogy kétszáz felett csak a megszállottak a gazdagok, az örültek vesznek. Ezek egy része már kezd kiokosodni, milyen alkatrészre érdemes költeni ("ötven alatt nincs teleszkóp, csak annak tűnő tárgy"), illetve kell-e nyolcvan rugót elkölteni, hogy könnyebb legyen az egész cucc egy...hogy is mondjam szalonképesen...nos, szóval egy jó szarásnyival. (Bocsánat, így mondják!)

Üdv,

Ccvv

estván 2014.05.23. 01:18:38

@zsírdisznó: Én ugyan nem tapasztaltam, de a szingó divat lenne? Pedig nehezebb (utcai körülmények között kb. lehetetlen) javítani, fel kell ragasztani, stb. És a fékhez mi köze? Meg miért ne lenne engedélyezve közúton?

Balt 2014.06.12. 14:26:14

@estván: Valszeg a szingli (single speed) lett volna az ide kívánkozó szaxó :), bár inkább a fixi ( = "örökhajtós"), amin (legalább) az 1-ik féket meg szokták spórolni, "nehézségi" megfontolásokból. :) (Nem tapasztalatból írom, pusztán bringáslogika: eszembe nem jutna fék nélküli bringával forgalomban közlekedni.)