a magyar vízirögbi blog

UWR.ZONE

Tanácsok abszolút kezdőknek

2011. szeptember 20. - Kalaius86

Először is, nagyon örülök, hogy ezt olvasod, ezek szerint érdeklődsz a sport iránt.
A szükséges felszerelésről egy külön postban olvashatsz, a lényeg; ne aggódj amiatt, ha csak fürdőruhával és elszántsággal rendelkezel, e kettőnél nem is kell több elsőre.

Abból indulok ki, hogy nem búvár vagy, bár remélem, a vízben azért nem fenyeget a fulladás veszélye.

Tehát;
először is, vedd fel velünk a kapcsolatot! Fontos, hogy tudjuk, hogy jössz, hiszen csak így tudunk megpróbálni felszerelést biztosítani. Hogy telefonálsz, vagy emailt írsz, az már mindegy.
Az edzésről ne késs! Ha mégis késnél, jelezd! Ez is lényeges, hiszen ha nem tudjuk, hogy jössz, és későn érsz, nem lesz, aki beengedjen az uszodába.

Ha már bent vagy, és abszolút most ismerkedsz a dologgal, javaslom, siess az öltözéssel, és  igyekezz a medencébe - minél több időd van nyugodt körülmények között felkészülni az új kihívásokra, annál jobb, és ezt pedig csak a játék kezdete előtt teheted meg.

Két dolgot kell megszoknod, ami nem lesz egyszerű; a kiegyenlítést és a pipa használatát.

A kiegyenlítést felszerelés nélkül is tudod gyakorolni, és átlagos, két méter mély medencében is meg lehet tanulni. Biztos észrevetted már, hogy két méter mélyen kellemetlen érzést érzel a füledben. Nos, négy méter mélyen ez kétszer olyan rossz és fájdalmas. Oka a növekvő víznyomás a dobhártyán. Szerencsére a belső nyomás kompenzációjával ezt meg lehet teljesen szüntetni. Ez hasonlóan történik, mint mikor egy hegyről lejövet vagy épp felmenet ásítasz vagy nyelsz egyet. Merülj le egy bizonyos mértékig, ahol még elviselhető a fájdalom, majd fogd be az orrod, szorítsd össze a szád, és próbáld meg így a tüdődből kifelé fújni a levegőt! Egy pukkanás után máris rendben lesz minden. Gyere fel, vegyél egy nagy levegőt, irány vissza, csak most egy kicsit mélyebbre, és csináld végig ugyanezt. Nem mindenki érez rá elsőre, de azért hamar meg lehet tanulni. Ráadásul egy idő után toleránsabbá válik a szervezet, és elég lesz az edzés elején fejest ugrani a medence aljáig, és egyszer kiegyenlíteni, játék közben már nem kell vele foglalkoznod. Ne izgulj, ettől a hallásod nem károsodik :)

A másik a pipahasználat. Igen, a pipa muszáj. Eleinte sokan gondolják, hogy anélkül is ugyanúgy lehetne játszani. Ez nem igaz, hiszen amúgy, ha levegőt vennél, ki kéne dugnod a fejed a vízből, és nem látnád, hogy  mi történik alattad, ezért megkerülhetetlen a használatának elsajátítása. Ezt is  bármilyen medencében lehet gyakorolni. Mikor lemész a víz alá, a légzőcső telemegy vízzel, mikor feljössz, ki kell fújnod azt belőle, hogy levegőt vehess. Ennyi. Az első hónapban valószínűleg előfordul majd párszor, hogy légszomjad lesz, ráadásul, mikor már épp felérsz a felszínre, elfelejted ezt, vagy nem sikerül teljesen kifújni, és emiatt bazi nagy adag vizet nyelsz vagy akár tüdőzöl le. Ne add fel :D Egy idő után ösztönös lesz a dolog.

A jó hír; ha ez a kettő megvan, már semmi sem akadályoz abban, hogy érdemben részt vegyél a játékban. 
Azért innen még elég hosszú az út az első bedobott kosárig. Ne izgulj, nincsenek elvárásaink a kezdőkkel szemben, változó, hogy ki mennyi idő alatt jött bele a játékba, de senki sem volt spíler az első hetekben :) Az sem gond, ha akár több alkalmon kereszül a spectator funkciót választod, te érzed, hogy mi a megfelelő tempó. Másrészt ezt azt is jelenti, hogy ne érezd magad kellemetlenül, ha úgy gondolod, helyzetben vagy, és mégsem kapsz meg egy passzt. Ha már nagyon érzed a csít, csak ússz mindig a labdára, észre fogjuk venni, hogy megtáltosodtál :)
Hallgasd meg a tanácsokat! Vagyunk páran, akik szeretünk tanácsokat osztogatni (mint látod :) ). Ettől mi jobban érezzük magunkat, és a nagy számok törvénye alapján lehet, lesz köztük pár hasznos is.
Tanuld meg használni az uszonyt! Ha most használsz majd először uszonyt, valószínűleg nem a világbajnok technikáddal fogsz elkápráztatni minket :) Ez rendben van. Szerencsére az ollózó mozgással történő úszást nem kell tanulni, így már az első perctől kezdve tudsz majd haladni. De sokkal kevésbé lesz az úszás fárasztó, ha megtanulod a krallozást/delfinúszást. Figyeld a többieket! Aztán csak azokat figyeld, akiknek helyes a technikája! :) Úgy veszed észre őket, hogy gyorsabbak :D Ha már van saját uszonyod, szintén tudod gyakorolni ezt is edzésen kívül is. A youtube-on is találni pár videót, ami jó mintának, ha rákeresel a finswim, apnea szavakra.

 



Lényegében csak ennyi :) Ezeken túljutva már teljes értékű játékos leszel. És csak a csapatjáték/gyorsaság/tüdőkapacitás/erő stb. csiszolása lesz hátra ;)
 

A bejegyzés trackback címe:

https://uw-rugby.blog.hu/api/trackback/id/tr533240688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.